Skip to content

طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی

طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی

طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی و یا فایر باکس بستگی به نوع جعبه آتشنشانی که بصورت دیواری ویا پایه دار باشد دارد.همانطور که در مقالات قبل و محصول جعبه آتش نشانی توضیح داده شد جعبه های آتش نشانی از نظر نصب به دو دسته دیواری و پایه دار تقسیم می شوند که مدل دیواری آن هم باز به دو قسمت توکار و روکار تقسیم می شود.

طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی پایه دار

این جعبه ها که بصورت روکار با پایه تولید می شوند اکثرابه لحاظ آبرسانی و اطفا از نوع فایرباکسی با سایز های ½-۱ و ½-۲ بوده و یا اینکه فقط جنبه کابینت آتش نشانی داشته و جهت نگهداری و گردآوری لوازم و تجهیزات آتش نشانی از قبیل شلنگها و نازلهای آتش نشانی و یا کیسه شن و حتی البسه آتش نشان تولید می گردند. این جعبه ها به باکسهای اطفای حریق محوطه ای نیز معروف میباشند که بصورت تک درب و یا دو درب بوده که قفل آنها به دو حالت سوئیچ خور و یا بدون سوئیچ میباشد.

در مدل بدون سوئیچ که فقط با چرخاندن دسته قفل درب جعبه باز شد و تجهیزات قابل استفاده می باشند و در مدل سویچ خور ،کلید قفل اکثرا پشت یک تکه تلق که روی درب جعبه ها جانمایی شده می باشد که اپراتور با شکاندن تلق به کلید دسترسی پیدا کرده و کلید را برداشته و بوسیله آن قفل درب را باز کرده و به لوازم و تجهیزات داخل باکس دسترسی پیدا می کند توضیحات فوق طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی پایه دار میباشد.

طریقه استفاده از حعبه آتش نشانی پایه دار

 

طرز استفاده از جعبه آتش نشانی دیواری

جعبه آتش نشانی دیواری که بصورت توکار و روکار میباشد قرقره این باکسها میتواند به دو حالت هوزریلی و فایرباکسی (بستگی به سیستم اطفا و محل قرارگیری فایرباکس ها) باشد . طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی دیواری به این صورت است که اپراتور در جلوی درب جعبه ایستاده و چنانچه قفل جعبه به حالت بدون کلید باشد قفل را چرخانده و درب جعبه را باز می نماید ولیکن چنانچه قفل درب جعبه بصورت کلید خور باشد ،تلق تعبیه شده روی درب که در محفظه آن کلید قرار گرفته را شکانده و کلید را برمیدارد و بوسیله کلیدقفل باز می کند و درب جعبه را باز می کند .

چنانچه سیستم هوزریلی باشد در قسمت ورودی لوله ها به جعبه ،قسمت پایین پشت قرقره، شیر گلاب ولو و یا به اصطلاح شیرگازی وجود دارد که با بازکردن آن قرقره و شلنگ و نازل آبدار می شود بنابراین ابتدا شلنگ را به اندازه مورد نیاز از دور قرقره باز کرده و سپس شیر گازی ورودی را باز میکند سپس نازل را به سمت آتش قرار داده و عملیات اطفا را با تنظیم سرنازل به صورت اسپری و یا پاشش مستقیم انجام می دهد.

چنانچه سیستم فایرباکسی باشد باید ایتدا کل شلنگ را از دور قرقره باز کرده و در خط مستقیم بدون پیچ خوردگی قرار دهد سپس از اتصالات کوپلینگ مطمئن شود بعد از آن نازل را تنظیم پاشش کرده و شخص دیگری شیر زاویه ای Angle Valve داخل جعبه که اکثرا پشت قرقره در قسمت بالا قرار دارد را باز می کند تا شلنگ با فشار آبدار شده و آتشنشان با مهارت کامل بتواند عملیات اطفا را انجام دهد. لازم به توضیح است که طریقه استفاده از جعبه آتش نشانی با سیستم فایرباکسی حتما باید بوسیله شخص آموزش دیده انجام شود.

طرز استفاده از جعبه آتش نشانی دیواری

امتیاز شما به این مطلب :
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.