Skip to content

الزامات جعبه آتش نشانی

الزامات جعبه آتش نشانی

الزامات جعبه آتش نشانی در هنگام تولید مواردی است که تولیدکننده و همچنین کارفرما(خریدار) باید به آنها توجه ویژه داشته باشند زیرا رعایت این اصول باعث بالا رفتن کیفیت تولید فایرباکس شده و بلعکس عدم رعایت الزامات جعبه آتش نشانی باعث اختلال در عملیات اطفای حریق و موجبات خسارات سنگین شود بنابراین با شرح مواردی, توجه کارفرمایان و همچنین تولیدکنندگان جعبه آتش نشانی عزیز را به جلب مینماید:

الزامات جعبه های آتش نشانی در پروسه تولید

 

الزامات جعبه های آتش نشانی در پروسه تولید

ابعاد و اندازه جعبه های آتشنشانی باید به طوری انتخاب شود که تمامی قطعات و تجهیزات داخل جعبه به راحتی کارایی داشته و بدون مزاحمت برای یکدیگر قابل استفاده باشد و پیشنهاد میگردد حداقل فاصله بین تجهیزات و قطعات داخلی حداقل ۳۰ میلیمتر در نظر گرفته شود و عمق جعبه بصورتی باشد که وقتی شلنگ به دور قرقره پیچیده میشود و در داخل جعبه قرارمیگیرد , درب باکس به راحتی باز و بسته شده و درگیری با هم نداشته باشند (حداقل ابعاد جعبه آتشنشانی طبق استاندارد ۱۸۰*۷۰۰*۶۰۰ میلیمتر است). همچنین بررسی اینکه ورق ها به طور دقیق و منظم بریده و خمکاری شده باشد، نشان دهنده ظراف کار سازنده و کیفیت محصول می باشد و پیشنهاد میگردد حدالامکان بدنه جعبه بصورت یک تکه و یکپارچه باشد و از تکه های ورق و یا پرتیها برای سقف و یا پهلوهای جعبه کمتر استفاده شود .

مرحله بعد در نظر گرفتن قفل و لولای مناسب فایرباکس است. نوع یراق آلات و قفل و لولای جعبه های آتش نشانی در زیبایی و کیفیت آن تاثیر دارد. برخی از سازنده های فایرباکس از لولا و یراق آلات مخصوص صنایع چوب استفاده می کنند که علاوه بر این که کالا را بی کیفیت می کند، بر خلاف استاندارد نیز می باشد. قفل فایرباکس نیز باید با دست باز شود و فاقد هر گونه کلید برای باز کردن باشد؛ چرا که در هنگام حریق هر شخصی توانایی استفاده از فایرباکس را باید داشته باشد. بنابراین بررسی لولا و قفل جعبه آتش نشانی بسیار ضروری است.

مرحله بعدی برای انتخاب جعبه آتش نشانی بررسی قرقره جعبه آتش نشانی می باشد. نوع کارکرد قرقره آتش نشانی در مواقع حریق بسیار تاثیر گذار می باشد، برای بررسی قرقره می توان کیفیت لوله قرقره و نوع ساختار آن و همچنین بلبرینگ قرقره آتش نشانی جهت سهولت در چرخش و عملکرد قرقره ها را بررسی کرد ارتفاع مرکز قرقره آتش نشانی تا کف تمام شده باید ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ لحاظ شود تا برای استفاده کننده مناسب ترین ارتفاع باشد و یا به عبارت دیگر فاصله مرکز قرقره تا کف جعبه حداقل ۳۵۰ میلیمتر در نظر گرفته شود. ضخامت ورق بدنه جعبه های آتش نشانی باید حداقل ۱ میلی متر باشد و در صورتی که از۱ میلی متر کمتر باشد باید برای تایید تست مقاومت بدنه بر اساس استاندارد مورد تایید قرار بگیرد.(جعبه های آتش نشانی پارس فرابخش انرژی به صورت معمول دارای ضخامت ۱.۵ میلیمتر میباشد).درب جعبه آتش نشانی باید به سادگی قابل باز شدن باشد و برای باز شدن نیاز به کلید نداشته باشد و پیشنهاد میگردد به جهت مقاومت بیشتر درب و عدم لرزش , مقاومت بصورت امگا پشت درب نصب شود . بازویی و بازشو قرقره ها باید هم جهت و همراستا با بازشو درب جعبه باشد و لوله و شیر ورودی به قرقره در پشت قرقره و یا پشت بازویی در نظر گرفته شود .پیشنهاد میگردد بازویی و اتصال بازویی از ورق سیاه به ضخامت ۳ میلیمتر ساخته شود تا وزن قرقره سنگین که شلنگ دور آن پیچیده شده را به راحتی تحمل کند . اگر قرقره داخل جعبه بصورت هوزریلی میباشد, شلنگ رابط پکیجی شیر انشعاب مربوطه, باید در مقابل نشتی تست شده باشد و سایز آن باید هم اندازه با سایز شلنگ انتخاب بشود. تمامی اتصالات و متعلقات قرقره آتش نشانی باید مقاومت کامل در برابر هر گونه نشتی در فشار تست استاندارد را داشته باشد ودر سیستم هوزریلی پیشنهاد میگردد برای عدم رسوبگیری و کاهش خروجی آب, مغزی قرقره هوزریلی حتمآ تمام برنجی باشد.

آکس پانچهای ورودی بالا و پایین حداقل ۵۰۰ میلیمتر باید در نظر گرفته شود تا شیرها به قرقره برخورد نکنند. حداقل آکس پانچ ورودی شیر زاویه ای تا سقف و یا کف جعبه باید ۱۰۰ میلیمتر در نظر گرفته شود. شستشو قبل از پاشش رنگ حتمآ صورت گیرد زیرا در صورت عدم شستشو در مراحل مختلف, رنگ پودری الکترواستاتیکی پاشیده شده از چسبندگی کافی و استاندارد برخوردار نخواهد بود بنابراین قبل از پاشش رنگ طی ۴ الی ۵ مرحله (چربیگیر/آبگرم/فسفات/آبسرد/سیلر/خشک کن) جعبه های آهن شستشوی کامل شده سپس به کابین پاشش رنگ انتقال داده شده و پس از پاشش رنگ پودری جعبه به داخل کوره هدایت شده و تا ۲۰۰درجه حرارت دیده لذا ۶۰ میکرون پوشش رنگ تضمینی میباشد. بررسی نوع جوشکاری بصورتیکه هر چقدر میزان جوشکاری آن ظریف تر و مستحکمتر باشد در زیبایی فایرباکس تاثیر مثبت تری دارد. آخرین مرحله برای بررسی جعبه فایرباکس ، بررسی کیفیت رنگ آمیزی فایرباکس می باشد. جعبه های آتش نشانی با توجه به محل قرارگیری در محیط های داخلی (indoor) و یا خارجی (out door) باید انتخاب رنگ آنها نیز بر این اصول باشد زیرا در رنگهای محیط های خارجی برپایه پلی استرو یا پلی اورتان در مقابل آفتاب سوختگی وعدم تغییر رنگ ودر مقابل رطوبت مقاومتر بوده و رنگهای محیط های داخلی بر پایه اپوکسی و یا اپوکسی پلی استر ، میباشد در ضمن پوشش های الکترواستاتیک به دلیل کیفیت بالا و مقاومتی که در برابر شرایط جوی مختلف دارند گزینه مناسبی می باشند. برخی از تولیدکنندگان از رنگ های نامرغوب روغنی هوا خشک استفاده می کنند که می بایست مورد توجه خریداران قرار بگیرد . رنگ جعبه آتش نشانی حتی المقدور باید به رنگ قرمز باشد و در صورتی که از رنگ دیگر استفاده شود ، باید این رنگ به صورتی انتخاب شود تا با محیط آن کاملا متفاوت باشد و به نحوی که با راحتی قابل تشخیص باشد. بدنه جعبه آتش نشانی با توجه به تجهیزات داخل آن باید علامت گذاری شده باشد وعلامت های زیر به صورت شبرنگ و با اندازه قابل دید و مناسب بر روی آنها نصب می شود.تمام موارد فوق جزو الزامات جعبه های آتشنشانی در پروسه تولید میباشد.الزامات جعبه آتش نشانی در پروسه تولید در استاندارد NFPA (سازمان استاندارد ماساچوست آمریکا) نیز به صورت مفصل در بخشهای مختلف مطرح میباشد

 

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (1 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.