Skip to content

نردبان کابل پرچی

نردبان کابل پرچی

نردبان کابل پرچی نوعی نگهدارنده کابل است که بصورت پله ای کابلها را در مسیر های عمودی نگهداری وحمل می کند و نردبان کابل پرچی گونه ای از نگهدارنده های کابل بوده که اتصال پله ها به دیواره های آن توسط دستگاه پرچ انجام میپذیرد .

جنس نردبان کابل پرچی

اکثرا اتصال پرچ را در نردبان کابل گالوانیزه فابریک استفاده می کنند و به این علت است که چنانچه بخواهیم پله های نردبان کابل را به دیواره آن جوشکاری کنیم ،بعت حرارت بالا ،سطح گالوانیزاسیون فابریک ورق سوخته شده و به غیر از سوختگی در ظاهر ،پوشش گالوانیزه را آسیب زده و از همان قسمت ها کیبل لدر دچار ضعف شده و خورندگی به مرور زمان آغاز می شود. برای رفع مشکل زنگ زدگی و خورندگی در بعضی از کارگاهها ،پس از اتمام عملیات فلز کاری و ساخت ،اقدام به پاشیدن اسپری زینک ریچ و یا پرایمر می کنند که این روش فقط میتواند تا حدودی موثر باشد ولیکن از نظر علمی و تجربی خصوصا در مناطق مرطوب و دارای خورندگی کاملا مردود و صحیح نمی باشد .بنابراین در این نوع لدرها مجبور به استفاده از اتصال پرچی و یا پیچ و مهره ای میباشیم لذا چنانچه از اتصال پرچی استفاده کنیم نگهدارنده مذکور نردبان کابل پرچی نام خواهد داشت.

گونه های نادر جنس نردبان کابل پرچی

گاها ممکن است در بعضی از پروژه ها بنا به صلاحدید مشاور و یا کارفرما نردبان کابل پرچی از جنس آهن با پوشش گالوانیزه گرم و یا استیل و یا آلومینیوم باشد که در این موارد تنها استدلال و توجیه انتخاب می تواند سهولت و سرعت در تولید باشد . کیبل لدر گالوانیزه گرم مدل پرچی به اینصورت است که دیواره ها و پله های لدر به صورت جداگانه تولید شده سپس به روش غوطه وری با استانداردASTM a123 گالوانیزاسیون گرم می شوند و سپس بعد از اتمام مراحل آبکاری گرم اتصال چرچی بین پله ها و دیواره ها انجام میشود و علت این است که چنانچه قبل از مرحله آبکاری گرم انجام شود هنگام ورود نردبان کابل پرچی به حوضچه های مذاب که حدودا ۴۵۰الی ۶۰۰ درجه مواد مذاب روی در آنها جوشش دارند ،تمامی پرچها آب شده و یا شل می شوند و اتصال پله به دیواره از بین خواهد رفت.

در لدرهای استیل و یا آلومینیوم هم بعلت هزینه بسیار بالای جوشکاری که کاملا تخصصی بوده و به دستگاه جوش های مخصوص نیاز دارد بعلت کاهش هزینه و همچنین عدم توانایی در جوشکاری استاندارد و مطلوب ،بسیاری از کارفرمایان و یا تولیدکنندگان به سراغ اتصال پرچی می روند.

شایان ذکر است شرکت پارس فرابخش انرژی دارای تخصص درجوشکاری و تولید نردبان کابل آلومینیوم و همچنین نردبان کابل استیل بوده و در این خصوص دارای رزومه های بسیار قوی میباشد.

مزایای استفاده از پرچ

در اتصال پرچ و نردبان کابل پرچی ، بعلت سهولت در اتصال ،سرعت ساخت و تولید به شدت بالا رفته و آسیب دیدگی سطحی مانند جوشکاری را نخواهیم داشت و همچنین نیازی به استاد کار جوشکارco2 نمیباشد بلکه یک کار ساد هم توانایی پرچکاری را میتواند داشته باشد.

معایب استفاده از پرچ

در اتصال پرچی پله ها به دیواره های کیبل لدر ،محدودیتهایی در قرار گیری پله ها ایجاد می شود بعنوان مثال چرخ پله ها بنا به درخواست کارفرما بصورتیکه شکاف و درز پله ها به پایین باشد میسر نیست مگر اینکه دوخم رو به داخل پله ها به سمت بیرون باشد ولیکن چنانچه بخواهیم از حالت معمول خم پله ها استفاده کنیم یعنی دوخم پله ها رو به سمت یکدیگر باشند حتما شکاف پله عبور کرده و عملیات پرچکاری را انجام دهد بنابراین با فاصله زیاد شکاف جهت عبور کله دستگاه پرچ ، دیگر نمی توان از بست چنگالی جهت ثابت کردن کابل به پله ها استفاده کرد و در این مدل نردبان کابل پرچی بهترین راه ثابت کردن کابلها ،بست کمربندی میباشد زیرا بست چنگالی از شکاف پله بیرون پریده و محکم نمی شود.

از دیگر معایب نردبان کابل پرچی ،محکم نبودن محل اتصال است و همانطور که میدانید بر اثر بارگیری حمل و نقل و نصب و کشش ممکن است پرچها شکسته و یا جای پرچها گشادشده و در مجموع اتصال مستحکمی به حساب نمی آیند خصوصا در شبکه های انتقال و کابلهای فشار قوی اکثرا از نردبان کابل پرچی استفاده نمیکنند.

نردبان کابل پرچی پارس فرابخش انرژی

امتیاز شما به این مطلب :
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.