Skip to content

تابلو برق استیل

تابلو برق استیل

تابلو برق استیل محفظه ای از جنس استیل بوده که مدارات و تجهیزات الکتریکی را در درون خود حفاظت فیزیکی و عایقی می کند . در مقالات قدیم در خصوص تابلو برق مطالبی را ارائه داده ایم و در این مقاله میخواهیم به جنس نوعی از تابلو برق فلزی که در موضوع بنام تابلو برق استیل می باشد بپردازیم .بدنه تابلو برق استیل همانطور که از نام ان نیز مشخص است از فلز استنلس استیل تولید و ساخته می شود که لازم به ذکر است فلز استنلس استیل دارای گرید ها و انواع مختلفی به لحاظ آلیاژ می باشد که متداولترین گریدها در صنعت تابلو برق و همچنین جعبه آتش نشانی و سینی کابل و نردبان کابل و ترانک و جانکشن باکس ، نوع ۳۰۴ نگیر و ۳۱۶ نگیر میباشد.

تابلو برق استیل پارس فرابخش انرژی

تابلو برق استیل ۳۰۴

تابلو برق استیل ۳۰۴ که تمام ساخت بدنه این تابلو از ورق استیل ۳۰۴ بوده بیشتر در پروژه ها و سایتهای بهداشتی و مواد غذایی و فضاهایی که دارای رطوبت نسبتا بالایی بوده و همچنین نظافت و تمیزی و شستشو بدنه تابلو در آنها صورت میپذیرد مورد استفاده زیادی دارد زیرا فلز استیل بدون تغییر رنگ در برابر مواد پاک کننده مقاوم بوده و میکروب زدایی در این فلز راحتتر و سریعتر انجام میگیرد. به همین جهت بعلت شستشو و نظافت مکرر رطوبت بدنه این تابلوها بالا بوده بنابراین باید از فلز استیل ۳۰۴ نگیر که این نوع گرید اکثرا حالت دکوراتیو نیز دارند استفاده می شود.

تابلو برق استیل ۳۱۶

تابلو برق استیل ۳۱۶ نگیر اکثرا در سایتهای نفت و گاز و پتروشیمی و مناطق ساحلی که علی الرغم رطوبت بسیار بالا دارای خورندگیهای بسیار بالا و محیطهای اسیدی و بازی نیز هستند مورد استفاده فراوان دارد.  تابلو برق استیل ۳۱۶ نگیر بیشتر حالت صنعتی داشته و کربن این گرید استیل از گرید های دیگر به نسبت بالاتر و نسبتا خشکتر و سفت تر و مقاوم تر است. بدنه تابلو برق استیل ۳۱۶ نگیر به هیچ عنوان زنگ نمی زند و اثرات خورندگی در آن پدیدار نمی شود و در شهرهای و پروژه های ساحلی و کنار دریا و همچنین در کشتهیا و ناوها و اسکله ها و بنادر دریایی فراوان کاربرد دارد.

استانداردIP  تابلو برق استیل

بطور کل   IPتابلوهای برق را با دو روش : ول مدل ساخت بدنه تابلو و دوم تزریق فوم پلی اورتان بر روی درب تابلوها می توان بالا برد و مطمعنا هنگامی که کارفرما و یا مشاور با توجه به شرایط آب و هوایی پروژه تابلو برق استیل را الزام میکند ، داشتن IP  بالای تابلو هم بسیار حائز اهمیت میباشد . در تابلوهای استیل با گرید ۳۰۴ نگیر بطور تجربی حداقل IP استاندارد ۵۴ باید در نظر گرفته شود در صورتیکه در تابلوهای استیل با گرید ۳۱۶ نگیر بصورت تجربی حداقل IP  استاندارد را ۶۴ در نظر می گیرند.

جوشکاری تابلو برق استیل

نکته دیگری که در تابلو برق استیل بسیار حائز اهمیت میباشد نوع جوشکاری و ظرافت در جوشکاری است که مطمئنا در تابلو های از جنس استیل نوع جوشکاری آرگون میباشد و لاز به ذکر است در این نوع جوشکاری فیلر جوش باید حتما متناسب با گرید ورق استیل در نظر گرفته شود مثلا در جوشکاری دو فلز استیل ۳۱۶ نگیر حتما باید از فیلر و یا سیم جوش یا گرید ۳۱۶ نگیر استفاده کنیم .

جوشکاری تابلو برق استیل

جنس یراق آلات مورد استفاده در تابلو برق

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در ساخت تابلو برق استیل ،انتخاب قفل و یراق با جنس کاملا متناسب با ورق تابلو میباشد. شایان ذکر است اتصال دو فلز ناهمگن به یکدیگر باعث شروع خورندگی در آن نقطه اتصال می شود بنابراین مثلا اگر جنس تولید تابلو برق را استیل گرید ۳۰۴نگیر انتخاب می کنیم قفل و یراق آن نیز حتما باید از جنس ۳۰۴ نگیر باشد.

جنس تجهیزات مورد استفاده در تابلو برق S.S

همانطور که در بالا توضیح داده شد علت انتخاب جنس متریال در تابلو برق رطوبت و خورندگی میباشد ، بنابراین در اینگونه محیطها که دارای خورندگی آب و هوایی بالایی میباشند تنها جنس بدنه تابلوها حائز اهمیت نیست بلکه باید در انتخاب جنس و متریال و تجهیزات داخل جعبه از جمله شینه ها ،رله ها ، ترمینالها ، کنتاکتورها ، فیوزها و کیلید ها و …. دقت کافی به عمل آید و آلیاژ این تجهیزات باید از مس کاملا خالص و یا در مواردی از فلز استنلس استیل حتما ساخته شده باشند که در این مدل تابلوها پیشنهاد میگردد حتما از برند های معروف اروپایی و آمریکایی مانند : جنرال الکتریک اشنایدر- ای بی بی زیمنس = لگراند و … استفاده گردد و در انتخاب شینه ها به خلوص مس توجه ویژه ای شود.

در پایان به استحضار میرساند شرکت پارس فرابخش انرژی تولید کننده انواع مدلهای تابلو برق استیل با گرید های مختلف بوده و همچنین خط تولید تابلو برق این شرکت به دستگاه تزریق فوم پلی اورتان در جهت بالا بردن درجه حفاظت ،مجهز میباشد و همچنین به اطلاع میرساند کلیه عملیات جوشکاری آرگون بر روی ورق استیل طی مراحل تخصصی مختلف پرداختکاری صورت میپذیرد بصورتیکه اثر جوشکاری بر روی سطح کار قابل مشاهده نباشد و اتصال کاملا یکپارچه به نظر برسد.

 

 

 

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (1 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.