Skip to content

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی

در این مقاله قصد داریم در خصوص جزییات نصب جعبه آتش نشانی یا همان فایرباکس به صورت جزئیات نصب فیزیکی و جانمایی صحبت کنیم . در مقالات قبلی در خصوص فایرباکس و هوزریل باکس چیست ؟ و چه کاراییهایی دارند و همچنین الزامات جعبه آتش نشانی توضیحاتی بیان شد که با مطالعه آن مقالات خواننده به یک سری اطلاعات کلی و جامع در خصوص جعبه آتش نشانی و انواع خواهد رسید و با مطالعه جزئیات نصب جعبه آتش نشانی ، فایرباکس را در محل مناسب جایگزاری و نصب و بهره برداری خواهد نمود .

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل هوزریلی

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل هوزریلی

همانطور که مطالب قبل توضیح داده شد بطور کلی ما دو نوع سیستم قرقره آتشنشانی در جعبه آتش نشانی داریم که مدل اول قرقره هوزریل باکسی است ،در این مدل دو سایز خروجی و آبرسانی داریم: سایز ۳/۴ اینچ و همچنین ۱ اینچ ، که سایز ۳/۴ اینچ در ساختمانهای اداری و مسکونی بسیار متداول میباشد.

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل هوزریلی به این صورت است که در ابتدا جعبه ها باید در دید عموم نصب شود تا در هنگام حریق ، برای تمامی افراد قابل رویت و در دسترس باشد دوم اینکه جعبه ها باید در محلی نصب گردند که درب آنها به راحتی بصورت ۱۸۰ درجه باز شود و محدودیتی برای باز کردن شلنگ و انتقال آن به چپ و راست نداشته باشیم . حد الامکان اگر فضای لازم در داخل دیوارها وجود دارد لوله کشی و جعبه ها را داخل دیوارو بصورت توکار نصب کنیم که مانعی جهت رفت و آمد خصوصا در تاریکیها برای افراد ایجاد نکنند ( به اصطلاح شانه گیر نباشند ) .با توجه به اینکه مدلهای مختلفی در هر دو نوع جعبه هوزریل باکسی وجود دارد (دو طبقه عمودی – دو قلو افقی – تک قلوی تک درب ) باید در همه مدلها توجه داشته باشیم که مرکز قرقره در ارتفاع ۱۳۰ الی ۱۴۰ سانتی متری از کف تمام شده قرار گیرد.

نصب جعبه آتش نشانی مدل هوزریلی از نظرجانمایی به نسبت آسانتر از مدل فایرباکسی میباشد زیرا در مدل هوزریلی نیازی به باز شدن کل متراژ شلنگ از دور قرقره در هنگام وقوع حریق نمی باشد و پیچ و خمهای راه پله ها و اتاقها و بطور کل فضاها باعث اشکال در عملیات اطفای حریق نمیشود زیرا شلنگ این نوع قرقره ها از نوع pvc با سطح مقطع دایره ای مانند شلنگهای ابیاری میباشد و هر متراژ دلخواه و لازم چنانچه از دور قرقره باز شود و سپس شیرگازی و آبرسانی در حالت باز و یا تخلیه قرار گیرد ،ابیاری بطور کامل انجام شده و هیچگونه خللی در عملیات وارد نمیشود . یادآور میشود مدل هوزریلی بین ۲ الی ۴ بار فشار قدرت آبیاری دارد و در مراحل اولیه آتشسوزی عملیات اطفا را انجام خواهد داد و همچنین قدرت تخریب در هنگام ابرسانی و اطفا بسیار پایین است . پس از اطمینان از تراز بودن جعبه ،بوسیله ۴ عدد پیچ سایز ۶ که رولپلاکهای آن در دیوار تعبیه می شود سطح و صفحه پشت جعبه که قبلا توسط تولید کننده دارای ۴ سوراخ بوده را در ارتفاع استاندارد که بالاتر ذکر شد به دیوار پیچ و متصل می کنیم ، سپس پانچ ورودی و یا پرفراژ ورودی جعبه را شکسته و لوله وارد شده که اکثرا در حالت هوزریلی سایز ۳/۴ اینچ میباشد را از قسمت بغل سمت پایین و درست پشت بازویی قرقره وارد جعبه میکنیم سپس با بستن شیرگاز سایز ۳/۴ اینچ بر روی لوله رزوه شده ،شیر گازی را داخل جعبه نصب میکنیم .

توجه داشته باشید که محل اتصال شیر گازی به دنده لوله نهایتا ۲ سانتی متر داخل جعبه بیاید ، درغیراینصورت ممکن است هنگام بازو بسته شدن قرقره ،صفحات قرقره با شیرگازی درگیرشدند .سپس شلنگ پکیچی که حدودا طول آن ۴۰ سانتی متر با روکش حصیر فلزی میباشد را از یک طرف به شیر گازی و در طرف دیگر به چپقی قرقره که در داخل بازویی جای گرفته است را وصل کرده توسط نوار تفلن آبندی میکنیم . شلنگ Pvc  سایر ۳/۴ اینچ که باید به دور قرقره پیچیده شود را از یک سر توسط بست ترک به چپقی داخلی بین ئصفحات قرقره وصل کرده ،سپس شلنگ را بدور قرقره پیچیده و انتهای شلنگ را توسط بست ترک به نازل وصل کرده و اکبندی می کنیم. چنانچه سیستم آبیاری خشک با سایز ½ ۱ اینچ در سیستم لوله کشی آتشنشانی ساختمان تعبیه شده باشد ،با شکستن پانچ و یا پرفراژ بغل بالا سمت چپ و یار است (بستگی به محل ورودی لوله دارد ) لوله سیستم خشک را وارد جعبه کرده و سپس با استفاده از نوار تفلون و یا کنف شیرزاویه ای یا Angle Valve  را به لوله رزوه شده وصل و آبندی می کنیم . توجه داشته باشید که هیچگونه مزاحمتی در هنگام باز و بسته شدن بازویی و قرقره ایجاد نگردد.

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل فایرباکس

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل فایرباکس

در این قسمت جزئیات نصب جعبه آتش نشانی مدل فایرباکسی را بررسی می کنیم اکثرا سایز خروجی متداول این سیستم  ½۱ اینچ و  ½ ۲ اینچ می باشد. این سیستم و این نوع قرقره معمولا در پاساژهای بزرگ ،پمپ بنزین ها،پارکینگها ،سایتهای نفت و گازی ،سوله ها و محیط های صنعتی ،کشتیها ،جایگاههای آتش نشانی و به طور مساحت های بزرگ و باز کاربرد دارند . در محل جانمایی و نصب این جعبه ها با قرقره های مذکور باید محدودیتهای بیشتری اعمال گردد زیرا در هنگام اطفا،شلنگ برزنتی و یا ضد اسیدی باید بطور کامل کل متراز آن دور قرقره باز شود ، هیچگونه شکستگی و خمیدگی و تابیدگی شلنگ نباید ایجاد شود و باید تقریبا در مسیر مستقیم قرار گیرند ،زیرا این سیسم بین ۸ تا ۱۶ فشار داشته و چنانچه هرگونه از موارد فوق در طول مسیر شیلنگ بوجود آید شلنگ دچار ترکیدگی و انفجار می شود و سیستم اطفا مختل می گردد.

باتوجه به توضیحات فوق به وضوح روشن شد که این نوع جعبه ها باید در فضاهای باز و بدون محدودیت قرار گیرند و درب جعبه ها بصورت کامل و ۱۸۰ درجه باز شود و قرقره نیز بطور کامل از داخل جعبه توسط بازویی بیرون آید. جعبه های مدل فایرباکسی اکثرا بصورت روکار نصب می شوند مگر آنکه در پارکینگها و یا تالارها و یا پاساژها نصب گردند . در این جعبه ها نیز با توجه به اینکه مدلهای مختخلفی از جمله تک درب تک قلو ،دو قلو افقی ،دو طبقه عمودی و …. دارند ،ملاک ارتفاع نصب مرکز قرقره که بالا بین ۱۳۰ الی ۱۴۰ سانتی متر از کف تمام شده قرار گیرد . پس از انتخاب ارتفاع مناسب و نشانه گذاری بر روی دیوار ،پانچها و یا پرفراژهای دیواره پهلویی جعبه را با توجه به ورودی چپ و یا راست به داخل جعبه هدایت می کنیم .

لازم به ذکر است جهت سهولت در باز و بسته شدن قرقره لوله ها به سمت پشت بازویی قرقره از بغل جعبه وارد شوند . جعبه آتشنشانی بوسیله حداقل ۴ عدد پیچ نمره ۶و ۸ که محل پیچها توسط سازنده در قبل بر پشت جعبه تعبیه و سوراخ گذاری شده توسط رولپلاک بر دیوار محکم و ثابت و نصب می شوند . لوله های ورود پیدا کرده به داخل جعبه که از قبل رزرو شده میباشند و سایز آنها اکثرا در این مدل ½ ۱ و ½ ۲ اینچ بوده است را بوسیله بستن شیرزاویه ای Angle Valve  توسط تفلن و یا کنف آکبندی می کنیم و باید توجه داشته باشیم که این شیرها در بازو بسته شدن بازویی قرقره به سمت داخل داخل و خارج ،خللی وارد نکنند و درگیری بین آنها ایجاد نشود. اکثرا این جعبه ها دارای ۲ ورودی سیستم خشک و تر میباشند.

ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف

در بالاتر اشاراتی درباره ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف تمام شده داشتیم ولیکن میخواهیم با جزئیات بیشتری به این مطلب بپردازیم.در جعبه های آتشنشانی که قرقره درون آن وجود دارد مرکز قرقره از کف تمام شده باید در ارتفاع ۱۳۰ الی ۱۴۰ سانتی متری قرار گیرد ولیکن در جعبه هایی که داخل آنها قرقره وجود ندارد و جعبه تجهیزات اطفای حریق و یا جعبه هوزرکی باشد ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف به صورتی است که اگر جعبه تک درب و یا دو قلو افقی باشد از کف، در ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۱۰ سانتی متری قرار میگیرد و چنانچه باکس دو طبقه یا سه طبقه بدون قرقره باشد،کف قسمت بالایی باکس باید در ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۱۰ سانتیمتری از سطح زمین قرارگیرد

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (3 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.