Skip to content

استاندارد IP تابلو برق

استاندارد IP تابلو برق

استاندارد IP تابلو برق یا به عبارت دیگر درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی میباشد از دو کلمه لاتین Ingress protection به معنی حفاظت ورودی تشکیل شده است و در استاندارد IEC60529 تعریف شده بوده و همانطور که در توضیحات مشخص است تجهیزات الکتریکی بوسیله این مشخصه درجه حفاطت فیزیکی آنها در برابر جامدات و مایعات و گرد و غبار ، نمایان میگردد شایان ذکر است همیشه بعد از کلمه IP یک عدد دو رقمی ذکر میشود که عدد اول و یا به اصلاح کد اول مشخص کننده میزان نفوذ گرد و غبار و رقم دوم یا کد دوم مشخص کننده میزان نفوذ پذیری آب و یا رطوبت به داخل تجهیزات میباشد . بعنوان مثال در مناطق ساحلی و یا خیلی مرطوب باید تمام تجهیزات الکتریکی مثل تابلو برق و جانکشن باکس یا الکترو موتورها باید در برابر رطوبت زیاد محافظت شوند و اگر این امر میسر نشود این تجهیزات دچار خورندگی و زنگ زدگی شده و در آنها اتصالی رخ داده همانطور که میدانید چون رطوبت و نم رسانا میباشد ممکن است خطر برق گرفتگی و یا انفجار بالا رود بنابراین باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که درجه استاندارد IPبالایی داشته باشند .

جدول استاندارد IP تابلو برق

 

رقم اول استاندارد IP تابلو برق (رقم اول درجه حفاظت )

رقم اول استاندارد IP تابلو برق یا به عبارت دیگر رقم اول درجه حفاظت عددی بین ۰ الی ۶ میباشد که در اینجا قصد داریم همه این ارقام را برای شما به اختصار شرح دهیم . عدد صفر در یکان سیستم حفاظت شده و هیچگونه حفاظت ویژه ای ندارد .عدد یک در یکان بیانگر میزان حفاظت در برابر اجسام سخت و بزرگتر از ۵۰ میلیمتر دارای حفاظت برای اعضای بزرگ بدن انسان مانند دست ولیکن فاقد حفاظت در برابر دسترسی عمدی مثل دستها و سایر اعضای مشابه بدن انسان . عدد دو در یکان میزان حفاظت در برابر اجسام سخت بزرگتر از ۱۲ میلی متر دارای حفاظت برای انگشتان یا اجسامی که طول آن از ۸۰ میلی متر تجاوز نمی کند مثل انگشتان و سایر وسایل مشابه عدد سه در یکان حفاظت در برابر اجسا سخت بزرگتر از ۲.۵ میلی متر دارای حفاظت برای ابزارها ،سیم ها و غیره با قطر یا ضخامت بشین از ۲.۵ میلی متر مثل ابزار یا سیم ها .عدد چهار در یکان حفاظت در برابر اجسام سخت بزرگتر از ۱ میلی متر دارای حفاظت برای سیم ها و تسمه ها باضخامت بیش از ۱ میلی متر مثل سیم . عدد پنجم در یکان میزان حفاظت در برابر گرد و غبار ،از نفوذ گرد و غبار به درون دستگاه کاملا جلوگیری نمی شود اما گرد و غبار به میزانی که در کار دستگاه اختلالی دارد نشود وجود دارد . عدد ششم در یکان غیر قابل نفوذ در برابر گرد و غبار را معین می کند و هیچ گونه گرد و غباری نفوذ نمی کند .

رقم دوم استاندارد IP تابلو برق ( رقم دوم درجه حفاظت )

رقم دوم استاندارد تابلو برق و یا به عبارت دیگر رقم دوم درجه حفاظت رقمی بین عدد صفر تا هشت میباشد ، که عدد صفر در دهگان : سیستم هیچگونه حفاظتی در برابر رطوبت ندارد ، رقم یک در دهگان : بیانگر این است که در سیستم در برابر چکیدن آب حفاظت شده و چکیدن آب ( ریزش عمودی قطرات ) اثرات زیان آوری ندارد ، رقم دو در دهگان : سیستم در برابر چکیدن آب با زاویه انحراف تا ۱۵ درجه حفاظت شده و قطرات عمودی آب بر پوشش با زاویه انحراف تا ۱۵ درجه زیان آور نخواهد بود . رقم سه در دهگان : سیستم در برابر پاشیدگی آب حفاظت شده بطوریکه بارش آب بصورت پاشیدگی تا زاویه ۶۰ درجه از وضع قائم زیان آور نمی باشد . عدد چهار در دهگان : بیانگر این است که در سیستم در برابر ترشح آب حفاظت شده بطوریکه آب ترشح شده ،از هر سمت و سو به پوشش دستگاه اثر زیان آوری ندارد . عدد پنج در دهگان : حفاظت در برابر فوران آب است و آب پرتاب شده توسط آب پخش کن از هر سمت و سویی برای دستگاه زبان آور نمی باشد . عدد شش در دهگان : حفاظت شده در برابر امواج دریا بطوریکه آب حاصله از امواج دریا طوفانی و یا فوران شدید به دستگاه آسیب نمی رساند. عدد هفت در دهگان : حفاظت شده در برابر اثرات غوطه ور شدن در آب ، یعنی هنگامیکه پوشش دستگاه در شرایط معینی از فشار و زمان در آب غوطه ور می شود نفوذ آب به مقدار زیان آور امکان پذیر نیست . عدد هشت در دهگان : نشانگر حفاظت شدگی سیستم در برابر فرورفتگی و غرق شدگی مدام در زیر آب در شرایطی که به وسیله تولید کننده و یا سازنده مشخص می شود مناسب است.

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (1 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.