Skip to content

جنس سینی کابل

جنس سینی کابل

جنس سینی کابل از لحاظ متریال تولید و ساخت، بر مبنای شرایط آب و هوایی سایت و پروژه به دو دسته کلی تقسیم می شوند . دسته اول جنس سینی کابل از مشتقات pvc یا پلاستیک (کامپوزیت) و دسته دوم جنس سینی کابل از نوع فلزی میباشند . البته دقیقا نردبان کابل هم به لحاظ جنس کاملا شرایط یکسانی دارد.

تاثیرگذاری آب و هوا بر جنس سینی کابل

 

سینی و نردبان کابل در پروژه ها برای انتقال کابل در یک بستر بصورت یکپارچه و منظم مورد استفاده قرار میگیرند که شریط آب و هوایی و میزان رطوبت و اسیدی و بازی بودن محیط سایت و یا پروژه در انتخاب نوع ویا جنس سینی کابل بسیار حائز اهمیت بوده و چنانچه انتخاب درستی بر این اصول انجام نپذیرد ، نگهدارنده های کابل دارای دوام و بقای کافی نخواهند بود و خورندگی و یا پوسیدگی در آنها باعث اختلال در شبکه نگهداری و انتقال کابلها میگردد.

جنس سینی کابل ازنوع pvc و یا پلاستیکی

همانطور که مقالات قبل نیز اشاره شد چنانچه پروژه در مناطق ساحلی و با رطوبت بالا و محیطهای اسیدی مانند شهرهای جنوبی و شمالی کشور قرار داشته باشد باید از سینی کابلهای مقاوم از جمله پلاستیکی و یا pvc که آنها را سینی کابل کامپوزیت (FRP/GRP) نیز می نامند استفاده کرد. این سینی کابلها مطابق فرایند پالتروژن تولید میشوند در این فرایند الیاف پس از عبور از محوطه رزین کاملا اشباح شده و پس از آن وارد قالب می شوند و پس از شکل پذیری و پخت محصول نهایی بنا به قالب های مختلف آماده می شود.

سینی کابل فلزی

دسته دوم از انواع جنس سینی کابل ها نوع فلزی میباشند این نوع سینیها از فلز تولید می شوند که در مجموع نسبت به دسته اول و یا کامپوزیت سنگینتر و دارای مقاومت فیزیکی و مکانیکی بالاتری هستند که البته این مدل نیز به مدلهای مختلفی از جمله گالوانیزه فابریک ،گالوانیزه گرم ، آلومینیوم ،استیل تقسیم می شوند.

سینی کابل آلومینیوم

سینی کابل آلومینیوم

این نوع سینی کابلها با ورق آلومینیوم تولید می شوند وهمانطور که اطلاع دارید فلز آلومینیوم دارای خواصی از جمله سبکی – عدم زنگ زدگی – خورندگی و شکل پذیری بالا برخوردار است . البته از معایب آن در تولید سینی کابل می توان از نرمی و عدم استحکام در برابر ضربات فیزیکی و مکانیکی و قیمت بالای آن ولیکن سبکی آن باعث شده که سینی کابل آلومینیوم در صنایع کشتی سازی و شناور و همچنین هواپیما سازی نسبت به دیگر جنس سینی کابل ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد . سینی کابل آلومینیوم با گرید سری ورق الومینیوم ۵۰۰۰در کشتی سازی وصنایع دریایی و گرید سری ۶۰۰۰در صنایع هوایی و هواپیماسازی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد .

سینی کابل گالوانیزه

این نوع سینی کابل از ورق گالوانیزه فابریک کارخانه تولید می شود و در مناطقی که دارای رطوبت بسیار پایین مانند تهران هستند بیشتر کاربرد دارد . ورق گالوانیزه این نوع سینی ها به روش آندو کاتد در کارخانجات تولید ورق مانند هفت الماس ،تاراژ ،شهرکرد،کاشان و … دارای روکش گالوانیزه می شوند و چون این نوع گالوانیزه در کارخانه تولید ورق تولید می شود به آن گالوانیزه فابریک نیز میگویند. این نوع سینی ها حدودا ۴۰ الی ۵۰ میکرون ضخامت داشته وفقط در مناطق کم رطوبت دارای مقاومت و دوام می باشند.

سینی کابل گالوانیزه گرم

سینی کابل گالوانیزه گرم

سینی کابل گالوانیزه گرم ،از ورق سیاه و یا روغنی تولید می شوند و پس از عملیات ساخت سینی کابل ، آنها را به کارخانجات آبکاری گرم بوده و طی فرایند گالوانیزاسیون عمقی ،محصولات را در وانهای مذاب روی ۴۵۰ الی ۶۰۰ درجه وارد کرده و مطابق استاندارد ASTMa123 گالوانیزاسیون می کنند در این مدل تا حدودی مایعات مذاب روی ،در عمق فلزات نیز نفوذ کرده و مقاومت سینی ها در برابر رطوبت و خورندگی به شدت بالا می برند این نوع سینی کابل و نردبان کابل در محیطهای اسیدی و بازی و دارای رطوبت بالا مانند مناطق ساحلی کشور از قدیم الایام تا به حال مورد استفاده زیادی قرار می گیرد و بطور کل استفاده از آنها در سایتهای نفت و گازی بسیار متداول است لازم به توضیح است سینی ها از عرض۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی متر باید دارای ضخامت ورق حداقل ۱.۵ میلیمتر و تا عرض ۶۰۰ دارای ضخامت ورق حداقل ۲میلیمتر و از عرض ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ باید دارای ضخامت ورق حداقل ۲.۵ میلیتر تولید شوند تا در هنگام ورود به وانهای مذاب روی دارای تابیدگی و پیچش نگردند.

سینی کابل رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای

سینی کابل رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای

این سینی کابل ها برای فضاهایی با دکوراسیون زیبا و بصورت اکسپوز مورد انتخاب مهندسین معمار قرار می گیرد و در طراحیهای نوین معماران جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است . این نوع سینی ها در محیطهایی کم رطوبت و خشک مانند تهران ،اصفهان و … استفاده می گردد و جزو دکور معماران در تاسیسات الکتریکال قرار دارد . مهندسین معمار با توجه به ست و تم رنگی دکور خود ،رال رنگی این سینی ها را انتخاب می کنند و فرآیند تولید این سینی ها به گونه ای است که سینی های تولید شده از ورق آهن و یا گالوانیزه فابریک پس از فرآیند شستشو و چربی زدایی وخشک کردن وارد کابین پاشش رنگ پودری شده و پس از پاشیدن رنگ پودری یکنواخت به کوره پخت و هدایت شده و تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده و پخته می شوند بنابراین از ظرافت و زیبایی خاص برخوردار می شوند . شرکت پارس فرابخش انرژی تمامی مدلهای سینی کابل را در سبد محصولات و تولیدات خود داشته و هچنین دارای خط شستشو و خط رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای نیز میباشد.

 

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (1 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.