Skip to content

اتصالات سینی کابل

اتصالات سینی کابل

اتصالات سینی کابل ،در واقع همان متعلقات سینی کابل میباشند که در طول مسیر ،چرخش ،زاویه ،مهار ، انشعاب را برای شبکه سینی کابل میسر می سازند . این اتصالات سینی کابل به سینی ها بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم وصل شده و در مجموع یک شبکه سینی کابل و انتقال کابل را از یک مسیر به مسیر دیگر میسر می شازند . این متعلقات اکثرا از همان جنس سینی کابل ساخته می شوند ولیکن ممکن است ضخامت آنها با سینی کابل متفاوت باشند.

اتصالات سینی کابل

درپوش از اتصالات سینی کابل

درپوش و یا کاور(Cover) از متعلقات شبکه سینی کابل بوده که به جهت جلوگیری از آسیب های فیزیکی و انسانی و یا حیوانی مانند موش و یا جلوگیری از الودگی و خاک برروی سینی کابل نصب می شود. این درپوشها اکثرا هم جنس خود سینی کابل بوده و در حدود ۳ میلیمتر از عرض سینی کابل و اتصال رابط ارتباط دههنده ،بزرگتر تولید می شوند که به راحتی بر روی سینی کابل سوار شود .ضخامت این درپوشها همانند سینی کابل ها باید به صورتی انتخاب شوند که با توجه به عرض و طول از استقامت فیزیکی برخوردار باشند و مثلا در مدل گالوانیزه گرم باید ضخامت به گونه ای در نظر گرفته شود که هنگام ورود به وانهای مذاب روی که حدود ۴۵۰ الی ۵۰۰ درجه حرارت دارند ،این کاورها دچار تابیدگی و یا دیفلکشن نشوند.

کاور کلمپ از اتصالات سینی کابل

کاور کلمپ و یا همان بست درپوش از اتصالات سینی کابل است که وظیفه ثابت و محکم کردن در پوش بر روی سینی کابل را بر عهده دارد که در دو مدل کمربندی و یا کلیپی تولید می گردند . مدل کمربندی مانند کمربند دور تا دور سینی کابل و درپوش قرار گرفته و به وسیله دو عدد پیچ و مهره درطرفین بست ،آن را محکم کرده و به اصطلاح سینی و کاور را به همدیگر فیکس و محکم می سازد .

اتصال رابط از اتصالات سینی کابل

اتصال رابط سینی کابل ، همانطور که از نام ان پیداست جز اتصالات سینی کابل بوده و رابطی است یک تکه و یا دو تکه که سرو ته دو سینی کابل را به یکدیگر متصل می کند . اتصال رابط یک تکه splice plate  اتصالی است که در سینی کابل بیشتر متداول است و به غیر از دیواره سینی کابل را هم در بر گرفته و بصورت یک تکه دارای دو دیواره و یک کفه میباشد .اتصال رابط  دو تکه (Join Fitting ) بیشتر در اتصال دو نردبان کابل رایج میباشد و بصورت بغل بند تنها دیواره های دوشاخه نردبان کابل را به هم متصل می کند به همین دلیل به آن اتصال بغل بند نیز می گویند.

اتصال رابط

بست نگهدارنده

بست نگهدارنده سینی کابل(Hold down clamp )که همان بست نگهدارنده خارجی نیز نام دارد در گروه اتصالات سینی کابل بوده ،برای مهار کردن سینی کابل از قسمت دیواره سینی کابل به براکت استفاده می شود . بوسیله این بست نگهدارنده از حرکتهای طولی و عرضی و جهشی سینی کابل جلوگیری به عمل می آید و سینی کابل به براکت محکم و ثابت فیکس می شود .

زانویی افقی

هنگامی که در طول مسیر و شبکه سینی کابل موانع و یا دیواری روی پیش رو داشته باشیم و یا اینکه تغییر مسیر افقی باید سینی کابل ایجاد کنیم از زانویی افقی سینی کابل ایجاد کنیم از زانویی افقی سینی کابل (Horizontal Elbow) استفاده می کنیم این زانوها بصورت ۴۵ و ۹۰ درجه اکثرا تولید می گردد. این نوع زانو توسط اتصال رابط به سر و ته سینی کابل متصل شده و تغییر مسیر در افق را میسر می سازد .

زانوی افقی

زانویی عمودی

چنانچه در طول مسیر سینی کابل ملزم به حرکت و تغییر جهت عمودی شدیم باید از قطعه زانوی عمودی سینی کابل (Vertical Elbow)  که اکثرا به صورت ۹۰ درجه میباشد استفاده کرده اگر مسیر بصورت ۹۰ درجه به سمت پایین باشد از زانوی ۹۰ درجه عمودی خارجی و اگرمسیربصورت ۹۰ درجه به سمت بالا باشد از زانوی ۹۰ درجه داخلی استفاده می گردد که این زانوها توسط اتصال به ابتدا و انتهای سینی کابل متصل می شوند .

سه راهی

از دیگر اتصالات سینی کابل سه راهی میباشد. هنگامی که در طول مسیر نیاز به یک خروجی و یا انشعاب گردید باید از قطعه سه راهی سینی کابل (TEE) استفاده شود .سه راهی ممکن است متقارن و یا نا متقارن باشد .در سه راهی متقارن تمامی ورودی و خروجیها کاملا یکسان و هم اندازه میباشند ولیکن در سه راهی نامتقارن عرض سینی کابلهای ورودی و یا خروجی و یا انشعابی با یکدیگر برابر نمی باشند .

چهارراهی

اگر در طول مسیر نیاز به دو خروجی و یا دو ورودی در مسیر اصلی داشته باشیم باید از قطعه چهار راهی سینی کابل (Cross) استفاده کنیم .در چهار راهی ،چهار شاخه سینی کابل با استفاده از اتصال رابط به یکدیگر وصل می شوند.تصویر زیر چهارراهی تولید شده از ورق سیاه قبل از عملیات گالوانیزه گرم را به تصویر میکشد.

 براکت

براکت(Bracket) و یا به اصطلاح زیرسری ،به قطعه ای گفته می شود که حکم نگهدارنده و یا تکیه گاه سینی کابل را دارد .بصورتیکه سینی کابل روی آن قرار گرفته و با پیچ و مهره یا از سمت کفه سینی کابل و عبور پیچ از پانچ سینی و سپس پانچ براکت به آن متصل می شود و یا اینکه توسط قطعه بست نگهدارنده سینی کابل از قسمت دیوره سینی به براکت متصل شده و مهار می شود. براکتها انواع مختلفی دارند که از جمله انها می توان به مدل دیواری ،براکت uچنلی ،براکت c چنلی و براکت سقفی اشاره نمود. معمولا بعلت اینکه براکتها وزن سینی ها و کابلها را تحمل می کنندضخامت آنها و همچنین پلیت آنها را از سینی کابلها ضخیم تر در نظر می گیرند.یکی از شرکتهایی که در کشور لیختن اشتاین اروپا تولیدات متعدد بر روی انواع براکت ها و ساپورتها دارد و رقیب خارجی سرسخت شرکت پارس فرابخش انرژی میباشد شرکت هیلتی(Hilti) بوده که از سطح کیفیت و قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار میباشد

براکت

کاهنده

هنگامیکه طراحی شبکه سینی کابل به صورتی باشد که بخواهیم عرض سینی کابل را در مسیر کاهش دهیم و یا بلعکس، باید از قطعه کاهنده (Reducer) استفاده کنیم.کاهنده توسط اتصال رابط به سر و ته سینی کابل وصل و تغییر عرض سینی را صورت میپذیرد.

کاهنده

امتیاز شما به این مطلب :
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.