Skip to content

نردبان کابل چیست ؟

نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل چیست ؟ نردبان کابل نوعی نگهدارنده های کابل است که عمدتا وظیفه انتقال و نگهداری کابل درمسیرهای عمودی را بر عهده دارد. نردبان کابل همانند نردبانهای معمولی دارای پله هایی بوده که به این پله ها ،کابلها را می بندند و کابلها را می بندند و کابلها را روی آنها اکثرا درمسیرهای عمودی خوابانده و از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهند.
هر شاخه نردبان شامل ۲ قسمت میباشد قسمت اول دیوار های نردبان کابل بوده که هر نردبان دارای دو دیوره است قسمت دوم پله های نردبان کابل میباشد. نام دیگر نردبان کابل در لاتین Cable ladder میباشد .

دیواره نردبان کابل چیست ؟

منظور از دیواره نردبان کابل چیست؟ همان دو پهلوی نردبان بوده که مجموع دو دیواره بصورت ۴ خم و ۶ خم تولید می شوند و در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بجای عبارت ۶ خم از Heavy duty نیز استفاده می کنند که در حالت Heavy duty به علت خمهای بیشتر دیواره دارای استحکام و تقویت بیشتری بوده و بطور کل هر خم بصورت ضریبی در استحکام و مقاومت برای سطح ورق میباشد.
ارتفاع دیواره نردبان کابلها نسبت مستقیمی با قطر و تعداد و حجم آرایش چیدمان کابل دارد و چنانچه ابعاد و هر کدام از پارامترهای مذکور بیشتر باشد ارتفاع و یا عمق نردبان کابل بیشتر در نظر گرفته می شود.

پله نردبان کابل چیست ؟

پله نردبان کابل که اکثرا ۴ خم میباشند در واقع رابط بین دو دیواره بوده و دیواره ها به پله ها متصل می باشند .پله ها که اکثرا در فاصله ۲۵۰ میلیمتری و یا ۳۰۰ میلمتری نسبت به هم قرار دارند به دو حالت شکاف بالا و یا شکاف پایین می توانند به دیوار ها متصل شوند . در حالت شکاف بالا در واقع شکاف پله ها به سمت عمق لدرها میباشند فضایی را برای نصب بست چنگالی ایجاد کرده که این بستها داخل شکاف پله ها قرار می گیرند و کابلها را محکم گیردار می کنند. در حالت شکاف پایین در واقع شکاف پله ها به سمت پایین و یا به سمت کف لدر بوده و در این حالت کابلها توسط بست کمربندی و پانچهایی که روی پله ها یجاد شده است محکم و گیردار می گردند.

انواع جنس نردبان کابل

کیبل لدر در حالت کلی و از نظر متریال ب دو مدل پلاستیک (کامپوزیت ) و همچنین فلزی تقسیم می شوند. مدل پلاستیکی و یا کامپوزیتی را GRP و FRP نیز می نامند.

نردبان کابل کامپوزیتی

این نوع کیبل لدر ها از جنس کامپوزیت و با ترکیب الیاف مخصوص جهت استحکام تولید می شوند که وزن این نوع نردبان ها نسبت به گونه فلزی سبکتر بوده و مشکلاتی از قبیل زنگ زدگی و خورندگی را نداشته و در برابر نشتی جریان برق کامل عایق میباشد.

نردبان کابل فلزی

این نوع نردبان کابل تولید و ساخت آن در تخصص شرکت پارس فرابخش انرژی است و همانطور که از نام ان پیداست متریال تولید این نوع لدر ها از جنس فلز هایی از قبیل آلومینیوم – استیل – آهن با پوشش گالوانیزه گرم – گالوانیزه سرد میباشد.
در نردبان کابلهای استیل و آلومینیوم و آهن با پوشش گالوانیزه گرم ،روش اتصال پله ها به دیواره جوشکاری بوده ولیکن در مدل نردبان کابل گالوانیزه سرد اکثرا از روش پرچی پله ها را به دیواره ها متصل می سازند زیرا در این مدل لدر ،جوشکاری باعث سوختن روکش گالوانیزه شده و از همان نقاط زنگ زدگی و خورندگی ایجاد می گردد بنابراین در مدل گالوانیزه سرد بهتر است از اتصال پرچی استفاده شود.
شایان ذکر است تولید سینی کابل و نردبان کابل آلومینیوم و استیل کاملا تخصصی بوده و تولیدکنندگان این اقلام در کشور بصورت کاملا محدود میباشند ولیکن شرکت پارس فرابخش انرژی در تولید هر دو مدل کاملا تجربه داشته و پروژه های بزرگی از قبیل نفتی و دریایی را در رزومه خود ثبت کرده است.

نردبان فلزی

امتیاز شما به این مطلب :
5/5 – (1 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.