Skip to content

نحوه نصب جعبه آتش نشانی

نحوه نصب جعبه آتش نشانی

یکی از اصلی ترین تجهیزات اطفای حریق در ساختمانها و پروژه ها جعبه آتش نشانی یا به عبارت دیگر فایرباکس میباشد. نحوه نصب جعبه آتش نشانی بستگی به مدل ساخت آن و محل قرارگیری فایرباکس دارد . معمولا نحوه نصب جعبه آتش نشانی با توجه به محل قرارگیری بستگی به ۳ عامل روکار ،توکار، پایه دار بودن باکسها دارد. در ادامه مقاله قصد داریم جزئیات نصب جعبه آتش نشانی را به اختصار توضیح دهیم.

نحوه نصب جعبه آتش نشانی روکار

جعبه آتش نشانی روکار که روی سطح دیوار نصب می شود و به اصطلاح از دیوار بیرون زده و شانه گیراست معمولا در فضاهای صنعتی و یا پارکینگها و اماکن عمومی و همچنین فضاهایی که قطر دیوار آن جوابگوی عمق باکسها نمی باشد و به ناچار مجبور به نصب جعبه روکار هستند .نحوه نصب جعبه آتش نشانی روکار به این صورت است که سازنده جعبه ،داخل پشت جعبه را جهت نصب بر روی دیوار ۴سوراخ جهت عبور پیچ تعبیه کرده است و یا اینکه در طرفین جعبه ها ۴ عدد گوشواره در نظر گرفته است .
ارتفاع نصب جعبه آتش نشانی به گونه ای است که جعبه را روی دیوار گذاشته بطوریکه مرکز قرقره داخل آن در ارتفاع ۱۳۵الی ۱۴۵ سانتی متری از سطح زمین و در صورتیکه جعبه تک درب دارای قرقره نباشد کف باکس در ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۱۰ سانتی متری از سطح زمین قرارگیرد،سپس توسط سمبه ویا ماژیک ۴ سوراخ تعبیه شده توسط تولید کننده جعبه آتش نشانی ویا سوراخ گوشوارهای جعبه را بر روی دیوار علامت گذاری و یا نشانه گذاری کرده سپس جعبه را کنار گذاشته و محل علامت های روی دیوار را با مته سوراخ کاری کرده وسپس رولپلاک گذاری می کنیم و بعد از این مرحله باکس را روی تنظیم کرده به طوریکه سوراخ های نصب مقابل رولپلاک قرار گیرد سپس توسط پیچ ۸ الی ۱۰جعبه را به دیوار پیچ کرده ومحکم می کنیم.
لازم به ذکر است در نحوه نصب جعبه آتش نشانی روکار دقت داشته باشید که باکسها به صورت تراز برروی سطح دیوارنصب شوند و همچنین لوله یا لوله های ورودی دقیقا از قسمت پهلوی پشت قرقره به جعبه وارد شوند بنابرین در صورتیکه که جعبه دارای قرقره باشد ورودی لوله ها ازبغل بسیار حائز اهمیت می باشد.

نحوه نصب جعبه آتش نشانی روکار

طریقه نصب جعبه آتشنشانی توکار

در ساختمان ها و فضاهایی که عمق دیوار جوابگوی جا دادن عمق جعبه در خود می باشد معمولا از جعبه آتش نشانی توکار استفاده می شود. زیرا هم فضای جعبه محفوظ تر بوده و هم اینکه از لحاظ معماری و زیبایی پسندیده می باشد .
راهنمای نصب جعبه آتش نشانی و نحوه نصب جعبه آتش نشانی توکار به این گونه است که با توجه به چپ باز شو یا راست باز شو بودن جعبه و لوله های ورودی از قبل تعبیه شده داخل دیوار که حتما فاصله بین لوله ها و جهت ورودی آن باید صحیح و استاندارد محل نصب جعبه آتش نشانی رعایت شود ،بنابراین ورودی پانچ شده پهلوی باکس را شکانده و جعبه را به طوری داخل دیوار قرار می دهیم که لوله ها از قسمت مناسب تعبیه شده به راحتی داخل جعبه وارد شوند و همچنین مرکزقرقره در ارتفاع ۱۳۵ الی ۱۴۵ سانتی متر از سطح زمین قرار گیردسپس جعبه را در داخل فریم از قبل ساخته شده داخل دیوار محکم کرده وجهت استحکام بیشتر آن از مصالح ساختمانی همچون گچ و سیمان به دور و اطراف جعبه استفاده می کنیم.
در نحوه نصب جعبه آتش نشانی توکار توجه داشته باشید که لوله های ورودی نهایتا ۱ الی ۲ سانتی متر به داخل جعبه ورود پیدا کنند زیراچنانچه لوله ها به اندازه بیشتری داخل جعبه شوند،در هنگام بستن شیرگازی و یا شیر زاویه ای ممکن است به قرقره برخورد کنند و اختلال ایجاد نماید.

طریقه نصب جعبه آتش نشانی توکار

جزئیات نصب جعبه آتشنشانی پایه دار

نحوه نصب جعبه آتش نشانی پایه دار که اکثرا به کابینت های اطفای حریق در صنعت نفت وگاز و پتروشیمی نیز معروف می باشند .برای محوطه ها درنظر گرفته شده است به همین دلیل این جعبه ها را جعبه های محوطه نیز می نامند طریقه نصب جعبه آتش نشانی پایه دار به این صورت است که این باکس دارای پایه هایی ازقبیل قوطی و نبشی می باشند و درزیر این پایه ها بیس پلیت هایی قرار دارند که روی این بیس پلیت ها سوراخ هایی پانچ شده است که این سوراخ ها را روی زمین نشانه گذاری کرده سپس رول بولت می کنند که جعبه ها کاملا به زمین فیکس شوند ودر اثر باد جعبه آتش نشانی جابجا نشوند .

جزئیات نصب جعبه آتش نشانی پایه دار

امتیاز شما به این مطلب :
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.