Skip to content

نحوه محاسبه سینی کابل

نحوه محاسبه سینی کابل

پس از مشخص شدن شبکه و تعداد و مشخصات کابلهای لازم جهت انتقال جریان، نوبت به نحوه محاسبه سینی کابل و نردبان کابل خواهد رسید.سینی کابل بستری است که در طول مسیر انتقال کابلها ،آنها را گردآوری و از آنها حفاظت میکند.و نحوه محاسبه سینی کابل به عواملی همچون: نوع و قطر و تعداد کابلهای تحت پوشش،شرایط محیطی و حساسیت به خورندگی، وزن کابلها، شعاع خمش کابلها، آزادی ورودی خروجی کابلها، سهولت نصب، مقدار گرمای تولید شده در کابلها، طول مسیر و….بستگی دارد.
درادامه سعی میشود عوامل مذکور در بالا را به اختصار شرح دهیم:

نوع و تعداد و قطر کابلها در نحوه محاسبه سینی کابل

همانطور که میدانید میزان عرض و دهانه سینی کابل، ارتباط مستقیم با قطر کابلها(سطح مقطع کابلها) دارد و هر چقدر تعداد کابلها و یا قطر کابلها بیشتر باشد عرض سینی کابل باید بزرگتر در نظر گرفته شود و همین طور آیتم نوع آرایش فواصل کابلها در خصوص آمپراژ و ولتاژ انتقالی از مقطع هر کابل و اینکه سیستم بصورت تکفاز است و یا سه فاز، میتواند علاوه بر تآثیر مستقیم بر روی عرض سینی کابل، بر روی عمق (ارتفاع) آن تآثیر بگذارد و در مجموع هر چقدر قطر کابلها و یا انباشتگی بیشتر شود، علاوه بر عرض، ارتفاع سینی کابلها نیز باید بزرگتر در نظر گرفته شود.

شرایط محیطی در نحوه محاسبه سینی کابل :

شرایط محیطی تآثیر مستقیمی در نحوه محاسبه سینی کابل دارد.انتخاب نوع سینی کابل که از چه جنسی باشد و آیا نیاز به درپوش دارد یا خیر، همگی بستگی به شرایط محیطی دارد.لازم به توضیح است در شرایط آب و هوایی با رطوبت و خورندگی بالا مثل مناطق دریایی و ساحلی مانند سایتهای نفتی و گازی، حتمآ باید از سینی کابل استیل و یا کامپوزیت و یا گالوانیزه گرم و آلومینیوم استفاده کرد زیرا خورندگی در این مناطق به قدری بالا بوده که سینی کابل از جنسهای دیگر به هیچ وجه دوام و بقایی در آن مناطق نخواهد داشت.
در شرایط آب و هوایی مثل تهران و اصفهان که خورندگی در آن مناطق بالا نیست،میتوان از سینی کابل از جنس ورق گالوانیزه فابریک استفاده کرد و در شرایط آب و هوایی که سینی کابلها در محیطهای مرطوب و اسیدی و بازی نمیباشند و سینی ها بصورت اکسپز در فضاهایی مانند پارکینگها و رستورانها و هتلهاو… بنا به سلیقه معماران قرار میگیرد، میتوانسینی ها را از جنس ورق آهن و یا گالوانیزه فابریک با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای انتخاب نمود.
شایان ذکر است شرکت پارس فرابخش انرژی دارای خط رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای بوده و در خصوص تولید سینی کابلهای رنگی سلیقه مهندسین معمار و کارفرمایان عزیز را تآمین خواهد نمود.

وزن کابلها در نحوه محاسبه سینی کابل:

عامل دیگری که در نحوه محاسبه سینی کابل تآثیر مستقیم دارد وزن و یا جرم کابل در طول استاندارد یک متر طول میباشد و هر چقدر وزن کابل بیشتر باشد باید ضخامت ورق سینی کابل بیشتر در نظر گرفته شود تا سینی کابل دچار انحنا (Defliction) نشود.

شعاع خمش کابل در نحوه محاسبه سینی کابل:

شعاع خمش کابل در نحوه محاسبه سینی کابل

چنانچه در انتقال کابلها از کابلهای ضخیم یا سطح مقطع بالا استفاده شود، خم شدن کابلها تا حدودیدر زانوها و اتصالات امکان پذیر است که آسیبی به کابل وارد نشود به همین جهت متناسب با قطر و سطح مقطع کابلها ، شعاع خمش زانوها و اتصالات در سینی کابلها حائز اهمیت میباشد.

آزادی ورودی و خروجی کابلها و بسط پذیری در نحوه محاسبه سینی کابل:

در بعضی از سیستمهای نگهدارنده کابل از جمله سینی کابل، باید ورودی و خروجیها در ابتدا و انتهای سیستم آزاد بوده و امکان مفصل و یا کابلشو زدن و گسترش کابلها و شبکه میسر باشد.

سهولت نصب در نحوه محاسبه سینی کابل:

با توجه به محیط و فضا(زمینی/دیواری/سقفی) باید محاسبه سینی کابل از جمله طول شاخه ها بصورتی در نظر گرفته شود که هم سهولت و هم سرعت در هنگام نصب در بالاترین حد قرارگیرد.بطور مثال در جاهایی که امکان نصب شاخه های ۳ متری وجود دارد سرعت نصب بسیار بالا خواهد بود.

مقدار گرمای تولید شده در کابلها در نحوه محاسبه سینی کابل:

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در نحوه محاسبه سینی کابل ، در نظر گرفتن گرمای ایجاد شده در کابل در هنگام انتقال و حرارت فضای اطراف کابلها در داخل سینی کابل میباشد که اکثرآ پس از رعایت عرض و ارتفاع مناسب سینی کابل، حتمآ پانچهای روی آنها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.پانچها باید به نحوی باشد که هم تبادل هوابین کابلها به راحتی صورت پذیرد و هم اینکه از مقاومت سطح سینی کاسته نشود.بطور معمول حدود ۳۰% از سطح را میتوان به پانچها اختصاص داد.
شایان توضیح است پانچها بر روی سینی کابل های پارس فرابخش انرژی با دستگاه پانچ CNC بشکل لوبیایی و یا گرد و یا توآمآ، بصورت بدون هیچگونه پلیسه و خطا انجام میگردد(در صورت ایجاد پلیسه، سطح کابله دچار آسیب دیدگی خواهند شد).

طول و مسیر در نحوه انتخاب سینی کابل:

طول و مسیر در نحوه انتخاب سینی کابل

با توجه به طول و مسیر که در انتخاب نوع و سطح مقطع کابل ،۱۰۰% موثر خواهد بود،این طول مسیر نیز در نحوه محاسبه عرض و طول شاخه سینی کابل و همچنین فواصل نصب ساپورتها بسیار مهم است.هر چقدر طول مسیر و طول شاخه ها و عرض سینی کابلها بزرگتر و بیشتر باشد ،از ساپورتهای مقاومتر و یا با فواصل نزدیکتر در جهت نصب سینی و نردبان کابل ها باید استفاده شود

 

 

امتیاز شما به این مطلب :
4.7/5 – (7 امتیاز)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.