Skip to content

تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان عموما جعبه ای است فلزی که دارای تجهیزات الکتریکی بوده و مدارات برق رسان به ساختمان را تغذیه وکنترل می نماید. تابلو برق ساختمان میتواند ۳فاز و یا تک فاز باشد و این موضوع بستگی به امپراژ مصرفی کل واحدهای ساختمان ، تعداد طبقه ها،تجهیزات مصرفی و نوع قرارداد بر حسب موارد مذکور با اداره برق است . لازم به ذکر است چنانچه در ساختمانها از تجهیزاتی همچون آسانسور ،هواساز و به طور کل تجهیزاتی برقی با قدرت و توان بالا استفاده شود حتما باید کنتور برق ۳فازه و همچنین تابلو برق ساختمان بصورت ۳ فاز طراحی شود. تابلو برق ساختمان به لحاظ انشعابات اصلی و فرعی به دو نوع تابلو برق اصلی ساختمان و تابلو برق فرعی ساختمان تقسیم بندی می شوند.تابلو برق ساختمان به لحاظ انشعاب اصلی و فرعی به دو نوع تابلو اصلی ساختمان و تابلو برق فرعی ساختمان تقسیم بندی می شوند.

تابلو برق اصلی ساختمانی

تابلو اصلی برق ساختمان

این تابلو که اکثرا در ابتدای مسیر شبکه برق در ساختمان قرار می گیرد بصورت تابلو مادر بوده و در مجتمع های بزرگ می تواند بصورت شالتر و یا حتی پست برق باشد. و از این جهت تابلو شالتر را در ورودی ساختمان قرار می دهند زیرا کابلهای سه فازه با سطح مقطع بالا و همچنین سربندیها و شینه های مسی قوی داخل فضای سربسته ساختمان قرار نگیرد زیرا هم عملیات کابلکشی بسیار پر هزینه و دشوار خواهد بود و همچنین خطرات احتمالی انفجار بر اثر اتصالی منجر به تخریب حجم زیادی از ساختمان نشود به همین دلیل در تابلو شالتر ۳ فاز اصلی ورودی به ساختمان قرار گرفته و در آنجا کابلها بر اساس مسیر به کابلها با سطح مقطع کمتر تقسیم شده و بر اساس آمپر هر مصرف کننده ،کابلای تفکیک شده به تابلو کنتوری هدایت و در آن تابلوها میزان مصرف هر مصرف کننده کنترل و اندازه گیری می شود.

در تابلوهای اصی ساختمان اکثرا شینه بندی مسی به همراه متره های مربوطه و کلیدهای اتوماتیک و دژنکتور و رله های اصلی و یا کلیدهای ۳فازه پیچازه (چاقویی) و همچنین تجهیزات اندازه گیری از قبیل آمپرمتر و ولتمتر قرار میگیرد. این تابلوها اکثرا بصورت پست بارانی و یا سلول تابلو برق زمینی طراحی و تولید می شوند .

تابلو فرعی برق ساختمان

تابلو برق ساختمان که از انشعابات فرعی گرفته شده و یا در مسیر انشعابات فرعی قرار می گیرد را تابلو فرعی برق ساختمان می نامند این تابلوها اکثرا در حجم و ابعاد کوچکتری نسبت به تابلو های اصلی  هستند و اکثرا آخرین تابلوها در شبکه برق ساختمان میباشند ازجمله این تابلوها می توان به تابلوهای تقسیم در راهروها – لابی ها و حتی تابلو مینیاتوری ها اشاره کرد.

کابلهای مورد استفاده در تابلو فرعی برق ساختمان اکثرا در مقاطع ۱.۵ الی ۶بوده و حجم و اندازه تجهیزات الکتریکی در آنها نیز نسبت به تابلوهای اصلی کوچکتر است در این تابلوها اکثرا کلیدهای مینیاتوری ،کلید محافظ جان شینه های ارت و شینه های نول و گاهآ کنتاکتورها و رله ها و بی متال و همچنین کلیدهای تایمر ،چراغ سیگنال و… قرار می گیرند. آمپراژ جاری در این نوع تابلو برق ها اکثرا تا ۳۲ آمپر می باشد.

لازم به ذکر است تابلو برق ساختمان ها جهت نصب و بهره برداری ،باید دارای تاییدیه توانیر و یا برق منطقه ای محل احداث ساختمان باشد و در لیست سازندگان دارای صلاحیت سازمان برق دارای ردیابی و به ثبت رسیده باشند. در غیر اینصورت اداره برق از واگذاری انشعابات اصلی برق ،ممانعت به عمل می آورد. کارشناسان فنی شرکت توانیر و یا سازمان برق منطقه ای پس از بازرسی ضخامت ورق تابلو برق ،مدل ساخت تابلو برق ،رنگ پودری مورد استفاده در تابلوها ،درجه حفاظت ،قفل و یراق مورد استفاده و همچنین ابعاد و اندازه و متریال مورد استفاده

امتیاز شما به این مطلب :
اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
مطالب مرتبط
نظرات و سولات خود را برای ما بنویسید

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست پیش فاکتور

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پیش فاکتور را برای شما ارسال می کنند.